VAN DER POEL- KERKORGELS
Inductorstraat 32 • 3903 KB Veenendaal • 0318 52 82 55 • info@vanderpoelkerkorgels.nl
Apeldoorn
Apeldoorn
De weg tot aanschaf van mijn “VAN DER POEL - orgel”
Tijdens mijn zoektocht naar een geschikt, degelijk huiskamerorgel heb ik diverse merken en soorten digitale orgels beluisterd en bespeeld. Wat mij steeds weer opviel is dat zolang je je maar beperkt tot het gebruik van een of enkele stemmen (bijv. Holpijp 8’, Roerfluit 8’ Fluit 4’) het best aardig en acceptabel klinkt. Je waande je soms achter een pijporgel. Maar naarmate je de dispositie verder uitbreidde, ging de klank meer en meer ‘vertroebelen’. En al voordat je tot een vol werk was gekomen voelde je je overweldigd door een ondoorzichtige en onnatuurlijke brij aan geluiden. En teleurgesteld stelde ik de aanschaf van een orgel maar weer een poosje uit …
Tot ik op een avond een gesprek had met Adriaan van der Poel in zijn atelier in Veenendaal. Enthousiast vertelde hij over de ontwikkeling van zijn orgelconcept. Wat mij daarin bijzonder aansprak is dat hij een geheel eigen weg is gegaan. Hij heeft mij overtuigd van het feit dat een orgel niet moet bestaan uit “samples”, van welk bekend kerkorgel dan ook. Een sample registreert namelijk slechts een heel kort tijdsbestek van een toon dat oneindig wordt herhaald. Dat resulteert in een monotoon en saaie toonweergave. Een orgelpijptoon is echter onderhevig aan diverse invloeden en is daarom allerminst strak. Die fluctuaties in de weergave maakt die toon ook levendig. Adriaan legde uit dat hij daarom geen samples in zijn orgels gebruikt maar de toon zelfstandig laat opbouwen door middel van computersimulatie. (Zie voor meer toelichting hierover de betreffende pagina op de site van vanderpoelkerkorgels.nl).
Zijn verhaal illustreerde hij met een demonstratie van het grote orgel in zijn atelier, waarna ik het ook zelf bespeelde. Ik was onder de indruk van de manier waarop Adriaan zijn technische kennis en kunde heeft weten te combineren met zijn muzikale kennis en inzichten. Hij heeft daardoor m.i. een orgeltype weten te ontwikkelen dat zijn gelijke in de digitale orgelwereld niet kent! Mijn vroegere bezwaren en kritiek smolten weg als sneeuw voor de zon bij het horen van de zeer doorzichtige en evenwichtige totaalklank van het volle werk. En uiteraard ook de afzonderlijke stemmen en in allerlei combinaties klonken echt en natuurgetrouw. Ik was verkocht ….
Begin 2008 besloot ik tot aanschaf van een van der Poel orgel over te gaan. Maar daarmee kies je geen ‘serie-orgel van een lopende band’. In verschillende gesprekken ging het over de uitvoering van de orgelkas (het werd een positief model in blank eiken uitvoering), soorten klavieren (het werden houten klavieren met gesimuleerd mechanisch drukpunt) en uiteraard over de dispositie (zie beschrijving). Er is bij de realisatie van het orgel rekening gehouden met een mogelijk toekomstige uitbreiding van de dispositie (extra ‘loze’ registerstokken). Al met al is een van der Poel orgel dus een echt maatwerk orgel.
In de zomer van 2008 werd mijn orgel geplaatst en een aantal maanden later zijn de puntjes op de i gezet bij de eindintonatie, afgestemd op de ruimte waarin het orgel staat. Daarbij bleek het mogelijk om bijvoorbeeld de gewenste externe invloeden als luchtruis, spuk en oneffenheden in de luchttoevoer vanuit de windlade, afzonderlijk en per stem aan te sturen. Bij dit alles werden mijn wensen door Adriaan niet klakkeloos opgevolgd, hij bracht gedachten, ideeën en visie duidelijk naar voren. Met als doel om een orgel op te leveren dat een zo getrouw mogelijke weergave zou zijn van het orgeltype dat het vertegenwoordigde. De samenwerking en discussie verliep steeds op prettige wijze en werd door mij zeer gewaardeerd. Ik ben nu de trotse bezitter van een orgel waar ik steeds weer met veel plezier en genoegen op speel !
Jules Hollebrandse,
Apeldoorn