Inleiding

Historie

Nederland is al eeuwenlang een orgelland bij uitstek. Er zijn nog altijd veel liefhebbers van dit bijzondere instrument dat zijns gelijke niet heeft in variatie, stijl en karakter. Nederland kent een ongeëvenaarde dichtheid aan historische, welluidende instrumenten. De ideale orgelklank die men vaak in gedachten heeft, is die van een fraai klinkend, goed geïntoneerd en onderhouden pijporgel in een akoestisch goede ruimte. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er ook orgels zijn van mindere kwaliteit, minder goed onderhouden, stilistisch minder aansprekend en geplaatst in akoestisch minder goede gebouwen. Dat dit veelal een kwestie van omstandigheden en financiën is, zal niemand in twijfel trekken. De Nederlandse traditie van het orgel in huiselijke omstandigheden, hetzij voor studiedoeleinden, hetzij voor concertgebruik of beide heeft pijporgels opgeleverd van verschillende kwaliteit. De verre van ideale akoestische omstandigheden bij huiselijk gebruik zijn evident. Een huisorgel van grotere omvang, geschikt om meerdere stijlen van orgelmuziek te studeren en vertolken, is praktisch een onmogelijkheid.

Het klassiek digitaal orgel

Om een digitaal elektronisch orgel te maken dat terecht de naam orgel verdient is meer nodig dan alleen kennis van elektronica. Natuurlijk, die moet er ook zijn en wel op zeer hoog niveau. De kennis van elektronica is een wetenschap geworden, onder meer zichtbaar in de ontwikkeling van computers. Daarnaast heeft de informatica zich in een snel tempo ontwikkeld om de benodigde programma's (software) te leveren. Ook de klassieke orgelbouw heeft zich in die hypermoderne richting ontwikkeld. Hiervoor is wel een nieuw soort ambacht of vakmanschap nodig. De orgelbouwer moet beschikken over kennis van elektronica en informatica, een fijnzinnig gehoor, muzikaliteit en liefde voor het orgelvak. Maar ook is elementaire kennis van klankfacetten van individuele pijpen en registers nodig, evenals van uiteenlopende stijlen in pijporgels.

Voorgeschiedenis

Sinds 1981 is Adriaan van der Poel ontwerper van klassieke elektronische orgels en steeds nauw betrokken bij de bouw en intonatie van kerkorgels. Na een studie elektronica/informatica en orgelspel ontwierp hij elektronische orgels bij een tweetal bekende producenten van klassieke elektronische orgels. Bij de laatste was hij ondermeer verantwoordelijk voor zowel de artistieke uitvoering als de intonaties. Teneinde een optimale individualiteit te kunnen blijven garanderen besloot Adriaan van der Poel, mede op aandringen van vele orgelkenners, zijn karakteristieke orgels in eigen beheer te bouwen. Hierdoor is een klassiek orgel beschikbaar dat voldoet aan de hoogste eisen van klankkwaliteit, techniek, uitvoering, vormgeving, intonatiemogelijkheden en individualiteit. Het VAN DER POEL-orgel vertegenwoordigt de hoogste standaard in klassieke elektronische orgelbouw.